Power-up
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Onderkant
PHP &MySQL » Zeverhoek

Forum

PHP &MySQL

maandag 22 juni 2009 om 23u25Tetsuo
Tetsuo
Mega Man (990)
11366

Profiel bekijken Bericht verzenden Retropunten
Hallo!

Tsja, ben hier deze namiddag een aantal uren mee bezig geweest :p En met de hulp die I and I me gegeven heeft ben ik ook een stapje dichterbij gekomen.
Nu, ik kan al de normale dingetjes maken zoals: een achtergrond, tekstjes, linkjes naar andere paginas enz, enz... Nu, ik had voor mijn siteje een afbeeldingetje gemaakt in paint (tijdelijk, gewoon test, later photoshop) en wou deze zowat als header gebruiken... Nu kan ik de afbeelding wel rechts, links, boven en onder uitlijnen, maar niet echt plaatsen hoe ik het wil. Is dit met "Fixed Position" ofzoiets? Ik zou het echt niet weten :p

Btw, ik weet dat I and I het op school krijgt, maar hoe heb jij het dan geleerd Thomas? Ook internet? :p De Tutorials die ik vind zijn meestal gewoon "Dit is mijn eerste tekstje" of een afbeeldingkje plaatsen.
En scripts om een "contact" te leggen ofzo kun je ook niet echt leren uit een tutorial... Heb er al 1 weten te maken maar zitten nog foutjes in.

Mss leren andere mensen ook nog iets bij uit dit topic ;)
maandag 22 juni 2009 om 23u47Thomas
Thomas
Mario (1808)
6811

Haha, je zal veel geduld moeten hebben voor je echt iets 'deftig' kan maken zoals I and I hun website of deze website bijvoorbeeld. Ik ben zelf begonnen met andere websites te ontleden, zo leerde ik stilletjes aan HTML. Daarna begin ik snippets en gehele scripten te ontleden, zelf wat te prullen en al doende leerde ik. Als ik een bepaalde functie nodig had en ik wist niet wat die was, dan zocht ik die op via Google of via de PHP-website.

Voor je vraag: kan je misschien eens tekenen wat je juist wil? Je wilt gewoon vanboven in het midden een header? Er zijn twee manieren om dit te doen: fixed en relative. Zelf gebruik ik nooit fixed omdat ik dat dom vind. Relative is gemakkelijker als je een pagina hebt met een niet vaststaande breedte. Wat zo goed als altijd het geval is tegenwoordig.

Je moet eerst een 'container'-div maken om je pagina te centreren en daarin een 'header'-div maken die je  als achtergrondkenmerken een bepaalde afbeelding geeft.

Ben je daar iets mee, of bedoel je compleet iets anders :) ?

----------------------------------------
"OK, that does it! You're all gonna be Koopatized!"
dinsdag 23 juni 2009 om 00u18Tetsuo
Tetsuo
Mega Man (990)
11366

Jah, ik bedoel dus dat ik gewoon tekst en afbeeldingen op exact de plaats wil die ik wil :p Ik weet dus al niet wat een cantainer-div en header-div is (schaam) dus zal eens even wat opzoeken.
dinsdag 23 juni 2009 om 08u54k8skaaay
k8skaaay
Baby Mario (146)
1057

Je titel klopt niet echt, dit is geen PHP & MySQL, maar HTML.

Soms krijg je idd PHP (& (My)SQL) op school, maar vele leren het zichzelf aan of uit een boek. Ik raad je daarom aan om eens te kijken naar een goed -recent- PHP boek. MySQL is iets wat je niet 'zomaar' leert. Daar moet je wel iets meer voor doen, maar ook met de standaard dingen op het internet kom je een heel eind.

Zelf ben ik redelijk ver met PHP, ik heb een Zend certificaat gehad (niet dat het veel voorstelt, want je hoeft er niet voor te kunnen programmeren eigenlijk), maar niet verlengt omdat ik me het pluspunt er niet van inzag. Op het moment concentreer ik mezelf meer op databases dan op 'echte' programmeercode. Wat geen schande is, want databases zijn tof !

Op mijn opleiding (wel in Nederland.) krijgen we ook PHP icm MySQL, maar ook Oracle (een grote speler op de markt van SQL) en Java. Ik raad je aan om gewoon eens flink in PHP te duiken, de taal leert zeer gemakkelijk en je kan er echt leuke applicaties/sites mee maken. Kijk maar bijvoorbeeld wat Thomas hier heeft gemaakt.

En over die discusses wbt 'OOP', lees daar gewoon overheen. PHP is op dit moment nog niet full OO proof zeg maar. Dat duurt nog wel even.
dinsdag 23 juni 2009 om 09u58Thomas
Thomas
Mario (1808)
6811

Een 'container'-div is gewoon een divje dat heel de pagina centreert ten opzichte van de 'view port' van de browser. Daarin kan je dan verder gaan bouwen met je andere divjes.

Je 'container'-div kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

#idContainer { margin: 0 auto 0 auto; padding: 10px; width: 950px; background-color: #555555; }

Daarin kan je dan je 'header'-div steken:

#idHeader { height: 100px; background-image: url(afbeelding.jpg); }

Je HTML-code zal er dan zo uitzien in het <body>-gedeelte:

<body>
<div id="idContainer">
    <div id="idHeader">
        Titel van de webpagina
    </div>
    Hier komt de rest van de pagina...
</div>
</body>

dinsdag 23 juni 2009 om 11u10Tetsuo
Tetsuo
Mega Man (990)
11366

Bewerkt: dinsdag 23 juni 2009 om 11u10

@k8skaaay : Klopt, het is hier eigenlijk geen mySQL :p maar het programma dat ik gebruik (Dreamweaver CS4) kan je php scripts, html en mySQL in verwerken. Ik wilde graag gewoon een algemeen topic waar discusies ed. kunnen plaatsvinden, mits bijna de helft van retronintendo het op school krijgt en er zelf mee werk zullen deze wel aanslagen ;)

@Thomas: bedankt! echt wel handig die divs, kun je er dan bv nog een 3de bijschakelen door er een extra id aan te plaatsen?

Btw, heb een site gevonden met echt wel een ton tutorials voor speciaal CS4 dreamweaver, ga deze deze namiddag eens allen doorgaan s
dinsdag 23 juni 2009 om 11u17Bamboebahr
Bamboebahr
Chain Chomp (521)
1115

je kunt zoveel divs gebruiken als je wilt,meeste mensen gebruiken ze dan ook om gans hun pagina vorm mee te geven :)
dinsdag 23 juni 2009 om 11u20Tetsuo
Tetsuo
Mega Man (990)
11366

Jah, heb het net gelezen ;) Hier kan ik dus alles mee zetten waarik wil, ik zal er straks al eens een beetje aan werken zie :p bedankt voor al de info die zover al verschaft is!
dinsdag 23 juni 2009 om 11u37Thomas
Thomas
Mario (1808)
6811

@ Bamboebahr: divs dienen om de pagina vorm te geven ;) . Dood aan tabellen !

Sukzes, Tetsuo... als je een vraag hebt, laat je het maar weten !

dinsdag 23 juni 2009 om 11u40k8skaaay
k8skaaay
Baby Mario (146)
1057

Bewerkt: dinsdag 23 juni 2009 om 11u52

Tabellen zijn toch nog wel veel gebruikt hoor, vooral bij het weergeven van excel achtige grafiekjes en tabellen.

Al mogen ze van mij wel verdwijnen, hoor.
dinsdag 23 juni 2009 om 11u41Thomas
Thomas
Mario (1808)
6811

Tabellen dienen om gegevens te presenteren, maar niet om websites structuur te geven ;) .

Copyright © Retronintendo.be 2008-2012. Alle rechten voorbehouden.
Genoemde handelsmerken en merknamen zijn het eigendom van hun respectievelijke eigenaars.