ik heb gehoord en gelezen op verschillende sites dat er een verschil zit op Pal A en Pal B. Voor de mensen die dit niet kenden (tot voor kort ik ook niet) Pal A speelt alleen af in UK, Italie en Australie, Pal B in de andere landen van europa. Als je met een Pal B snes een Pal A spel wil afspelen zou dit niet werken en heb je een converter nodig. Nu is het zo dat ik ongeveer 70% van mijn verzameling heb gekocht vanuit UK dus die zijn Pal A, ik las erover op wikipedia en was redelijk geshockt toen bleek dat ik mijn games niet zou kunnen spelen (ik speel ze niet allemaal direct, ze liggen meestal eerst een maand of ywee te wachten tot ik mijn andere games heb uitgespeeld)... Nuja, ik ga naar boven en pop ze er allemaal 1 voor 1 in.... ze werken allemaal... Zit hier eigenlijk écht wel een verschil in of is het een (zéér flauwe) urban legend?
Ik denk een urban legend. Ik heb ook al SNES spellen uit Engeland gekocht, (waaronder Zelda) en die werken perfect. Dus volgens mij is het iets dat op het internet de ronde doet.
Waar ik minder over te spreken ben is het verschil PAL-NTSC. De technische uitleg achterwege gelaten, komt het erop neer dat PAL spellen minder snel lopen dan de NTSC-tegenhangers. NTSC spellen draaien op 60 hertz, en PAL spellen op 50. Je moet maar eens op Youtube zoeken, er staan enkele vergelijkingen op
tussen Sonic PAL en NTSC, het verschil is verbazingwekkend groot. Wij hebben wel het voordeel dat onze kleuren voller zijn. Deze regel geldt ook enkel voor de retroconsoles, vandaag kunnen de meeste tv's hier ook 60 hertz aan.
Ik heb nu ook wat filmpjes gezien van Pal vs NTSC en het verschil is inderdaad zeer groot. Weet nog steeds niet waarom er een pal a of pal b is... gewoon een blaas
PAL is PAL en elke PAL werkt op elke PAL-console. Voor de SNES is dat alleszins toch zo. Heeft PAL A en PAL B niet gewoon iets te maken met de verdeler van de spellen? Voor de NES heb ik ooit gehoord dat het iets intern van Nintendo was en dat het enige verschil vaak een iets andere box-art is?
Ik weet het alleszins niet zeker, maar zowel op de NES als de SNES is PAL universeel. Enkel het verschil NTSC-PAL moet met een convertor worden opgelost .
---------------------------------------- "OK, that does it! You're all gonna be Koopatized!"
Het zou dus gewoon niets zijn Op de NES boxed zie je wel dat het A of B is op de rechtse onderhoek, ook op de cart. Verder zijn er veel mensen die zeggen dat een B spel niet op een A NES werkt of omgekeerd, dat doen ze bij mij dus wel xD. Bij SNES heb ik nog geen verschil gezien en vind hier ook geen informatie over, de art van de boxed verschillen ook niet. En bij N64 heb je bij mijn weten zelfs al geen verschil meer
Ook nog geen enkel game tegengekomen die echt weigerde te werken. Na wat opzoekwerk op wikipedia moet ik zelfs concluderen dat er helemaal niets is zoals pal A pal B/G/D/K en I bestaan wel maar blijkbaar is daar het enige verschil dat B en D 7Mhz kanalen gebruiken voor hun geluid en D,K en I 8 Mhz gebruiken. Dus zou je toch moeten een game hebben die van een andere pal versie zou zijn zou het wss niet meer kunnen opleveren dan een vervormd geluid :s
Lol heb nog nooit gehoord van G D en K en I. Ik weet wel dat de pal A in UK en Australie is uitgekomen en Pal B in alle andere landen van Europa. Waar komen die anderen dan vandaan? Stond dat erop? of liggen die gewoon tussen de andere games?