Retro Nintendo
|
The Black Onyx was de eerste RPG in Japan

Oprichter The Tetris Company vertelt hoe hij Japan het RPG genre leerde kennen

Door op 5 February 2014

Role-playing games worden vaak beschouwd als het fundament van de Japanse video game industrie. De populariteit van RPG reeksen als Dragon Quest en Final Fantasy is dermate groot dat er zelfs legendarische verhalen de ronde doen over deze games. Zo bestaat er bijvoorbeeld een gerucht over een belofte van Square eind jaren ’80 aan de Japanse overheid dat het Dragon Quest games enkel nog maar in het weekend zou uitbrengen omdat weekdagen de nationale economie te fel zouden schaden.

Het succes van RPGs mag dan wel duidelijk zijn aan de torenhoge verkoopcijfers van Dragon Quest (60 miljoen) en Final Fantasy (100 miljoen) sinds het einde van de jaren ’80, role-playing games waren in 1983 amper bekend bij het Japanse publiek. Toen de Nederlander Henk Rogers datzelfde jaar in Tokio aankwam, zag hij onmiddellijk het marktpotentieel.

“Dungeons and Dragons werd door een klein aantal mensen gespeeld in Japan, maar er bestond geen hechte gemeenschap rond en er was geen culturele voeling met het ‘rollen van een personage’. […] Het werd mij onmiddellijk duidelijk dat er een groot verschil bestond tussen [de Westerse en de Japanse markt].”

The US had Ultima and Wizardry. But there were no such adventures in Japan. I though, I could do that.”

Rogers zegde zijn baan bij het bedrijf van zijn vader in Tokio op en investeerde meer dan $10 000 in een NEC-8801, op dat moment de krachtigste computer op de markt. Hoewel hij tot dan amper code had geschreven, zag hij het groots: een volledige Dungeons and Dragons game met krijgers, tovenaars en priesters.

The Black Onyx, zoals Rogers’ D&D game uiteindelijk zou heten, verkocht slechts vijf kopies in de eerste twee maanden. De slechte verkoop lag gedeeltelijk aan de slechte communicatie rond het spel, maar ook aan het feit dat het Japanse publiek niet bekend was met RPGs.

Henk Rogers

Als laatste wanhoopspoging nam de ontmoedigde Rogers een vertaler onder de arm om alle grote video game magazines aan te doen. Samen met de journalisten van die bladen speelde hij zijn RPG. Drie maanden later verscheen The Black Onyx op de voorbladen van alle grote publicaties, met een verkoop van meer dan 100 000 kopies tot gevolg. Snel begon Rogers aan een port voor de Nintendo Famicom en aan een vervolg.

Nog voordat The Black Onyx 3 op de markt kwam, hadden Japanse game studios hun tanden in RPGs gezet: Dragon Quest verscheen in 1986 en Final Fantasy volgde een jaar later. In 1988 stootte Rogers vervolgens op een game die zijn leven zou veranderen: Tetris. Na de licentie op Tetris, die hij van de Sovjet Unie had verkregen, te verkopen aan Nintendo, werkte Rogers het derde deel in de Black Onyx serie nooit af.

Hoewel Rogers zich nadien volledig uit de RPG markt terugtrok, blikt hij met veel plezier terug naar die periode in zijn leven. Door zijn roekeloze beslissing om een RPG op de Japanse markt te brengen, veranderde hij op zijn eentje immers het hele video game landschap.

Reageren

Aanmelden
Registreren

U ontvangt uw wachtwoord per e-mail