Retro Nintendo
|
Super Nintendo Entertainment System

Succesverhalen: Super Nintendo Entertainment System

Door de Super Nintendo meer dan een jaar na de concurrentie op de markt te brengen, moest Nintendo opboksen tegen het grote succes van de Sega Mega Drive. Nintendo moest gamers overtuigen om de populaire console van Sega achter zich te laten en terug over te stappen naar Mario en vrienden. Voor velen leek dat een onmogelijke opdracht, zelfs voor een gigant als Nintendo, maar zoals de geschiedenis ons leert, werd de SNES een enorm succesverhaal. Het geheime wapen van de Japanse video game fabrikant? De beste games!

Super Nintendo Entertainment System logoMet een enorm marktaandeel voor de Famicom in Japan en het Nintendo Entertainment System in het Westen, in die mate zelfs dat Nintendo vaak synoniem stond voor video games, was de top van Nintendo eind jaren ’80 niet happig om een nieuwe console op de markt te zetten. Hoewel ondersteuning voor de 8-bit console tot ver in de jaren ’90 doorliep, evolueerde de technologie te snel om stil te blijven zitten. Toenmalige Nintendo directeur Yamauchi zette daarom NES ingenieur Masayuki Uemura weer aan het werk om een 16-bit opvolger te ontwikkelen.

Shigeru Miyamoto signeert Super NintendoDe ervaren Uemura ondervond al snel dat het vooropgestelde doel van een backwards compatible console niet haalbaar was doordat de Super Nintendo een te grote sprong betekende ten opzichte van de NES op technologisch vlak. Yamauchi vreesde daarom dat consumenten niet overtuigd zouden kunnen worden om de nieuwe console in huis te halen. De oplossing lag voor hem daarom in een overtuigende software line-up bij de lancering van de SNES.

Als bedenker van de populairste side-scroller en een van de best verkochte games allertijden, probeerde Shigeru Miyamoto daarom nieuwe gameplay te verzinnen met de uitstekende hardware van Uemura. In tegenstelling tot de concurrentie kon de Super Mario Bros. grootmeester rekenen op iets wat Nintendo Mode 7 noemde. Hierdoor kon Miyamoto pseudo 3D-werelden creëren met dieptezicht.

Omdat Nintendo ondertussen zoveel vertraging had opgelopen ten opzichte van onder andere de Mega Drive en de TurboGrafx-16, of PC-Engine zoals de console in Japan heette, had Miyamoto slechts tijd om drie games klaar te stomen voor de SNES lancering: F-Zero, Pilotwings en Super Mario Bros. 4. Uiteindelijk raakte Pilotwings, op technisch vlak veruit de meest geavanceerde game, niet op tijd klaar om samen met de Super Famicom op 21 november 1990 in de winkelrekken te liggen.

Pilotwings gebruikte zeer veel van de technische mogelijkheden van Mode 7Yamauchi’s idee om innovatieve games aan te bieden bij de lancering van Nintendo’s 16-bit console werkte wonders voor het Japanse bedrijf. Veel winkels moesten na enkele dagen de pre-orders van de Super Famicom al stopzetten omdat de vraag te groot was. Tegen 20 november hadden 1,5 miljoen Japanners een pre-oder geplaatst, terwijl Nintendo slechts 300 000 exemplaren kon leveren. Ondanks geruchten dat enkele Yakuza groeperingen van plan waren de eerste lading consoles te onderscheppen en op de zwarte markt te verkopen aan woekerprijzen, belandden alle 300 000 Super Famicoms veilig in de handen van gretige kopers.

Op 11 april 1992 verscheen de Super Nintendo uiteindelijk ook in Europa. In veel landen werd de console gebundeld met Super Mario World, oftewel Super Mario Bros. 4, omdat Nintendo zo het succes van de Super Famicom in Japan hoopte te evenaren. Bovendien moest er in veel Europese landen worden opgebokst tegen enorme concurrentie van Sega, waarvan het marktaandeel dankzij de Mega Drive een grote vlucht had genomen.

Super Mario World bundel voor de Super NintendoEind ’92 ontaarde de strijd tussen Nintendo en Sega in de eerste en totnogtoe grootste console war. Met slogans als “Sega does what Nintendon’t” probeerde Sega de superioriteit van zijn Mega Drive in de verf te zetten, hoewel de Super Nintendo op technisch vlak zeker niet onder moest doen aan de Mega Drive. Een breekpunt in de oorlog tussen de twee video game titanen was de lancering van Super Street Fighter II op de Super Nintendo. Omdat het een aantal maanden exclusief verkrijgbaar was op de Super Nintendo, lieten veel gamers de Mega Drive achter zich. Uitendelijk verscheen er daarom ook een Street Fighter bundel voor de Super Nintendo.

Het momentum dat Nintendo opbouwde met de sterke lancering van de SNES en vervolgens Street Fighter II liet het niet meer uit handen glippen. Zelf bracht het uitstekende games als The Legend of Zelda, Super Mario Kart en Super Metroid op de markt, terwijl het ook kon rekenen op de steun van externe ontwikkelaars. Onder andere Capcom, Enix, Konami en Square leverden nooit betere games af dan tijdens de ‘Gouden periode van video games’.

Star Fox reclameNa verloop van tijd begon de SNES echter tekenen van ouderdom te vertonen. Nieuwe snufjes werden daarom uitgedokterd om de levensduur van de 16-bit console te verlengen. Eén daarvan kwam er in samenwerking met Britse ontwikkelaar Argonaut Software, het eerste bedrijf dat volledige 3D graphics op de Game Boy voor elkaar kreeg. Argonaut medewerkers Dylan Cuthbert en Giles Goddard hielpen Nintendo met de ontwikkeling van de Mario Chip, die later op de markt kwam als de Super FX chip.

Opnieuw was het de beurt aan Miyamoto om te zorgen voor een geweldige game die van de echte 3D polygons van de Super FX chip gebruik maakte. Met de snelle 3D actie van Star Fox, in Europa bekend onder de naam Star Wing, verbaasde Miyamoto opnieuw vriend en vijand in 1993. Ook de overige Super FX games, zoals Stunt Race FX en Super Mario World 2: Yoshi’s Island, toonden de sterkte van de snel ouder wordende Super Nintendo.

Naast Argonaut Software was er bovendien nog een tweede Brits bedrijf dat de kwaliteit en het potentieel van de Super Nintendo wist te benadrukken. Als testontwikkelaar voor de aankomende Ultra 64 ontdekte Rare immers een manier om graphics van hoge kwaliteit op de Super Nintendo weer te geven. De grafische pracht en praal die de SNES op het scherm wist te toveren, sloeg de rest van de wereld dan ook met verstomming wanneer Donkey Kong Country verscheen in 1994. Met de Super Nintendo port van arcade game Killer Instinct deden de Britten er een jaar later nog een schepje bovenop.

Donkey Kong Country had werkelijk verbluffende graphics voor de SNES

Doordat de concurrentie de volgende generatie consoles aankondigde, was het blijvend ondersteunen van de Super Nintendo na verloop van tijd niet meer houdbaar. Hardwarematige pogingen van Nintendo om het tij te keren werden geen groot succes. Zo sloeg het SatellaView project, waarmee Japanse gamers via een satellietverbinding games thuis konden ‘downloaden’, niet aan bij de massa.

Super Nintendo SatellaviewOok de ontwikkeling van een CD add-on voor de SNES in een partnerschap met Sony draaide op niets uit. De korte samenwerking tussen de twee zorgde er uiteindelijk voor dat Nintendo’s grootste concurrent in de toekomst niet meer Sega zou zijn, maar de uitermate populaire Sony PlayStation. Door cartridges boven CD-gebaseerde opslag te kiezen, verloor Nintendo bovendien enkele van zijn belangrijkste software partners. Square verhuisde bijvoorbeeld de populaire Final Fantasy serie naar de PlayStation.

Eind 1995 was het voor iedereen duidelijk dat Nintendo met een nieuwe console op de markt moest komen, maar dat betekende niet het einde voor de Super Nintendo. Als een laatste hoera moment verschenen in 1996 Donkey Kong Country 3: Dixie Kong’s Double Trouble en Super Street Fighter II Alpha voor de Europese variant van de console. In Japan verscheen de laatste game zelfs pas in 2000, terwijl de productie van de SNES in 2003 werd gestaakt.

Hoewel de verkoopscijfers van de Super Nintendo (50 miljoen) en de Sega Mega Drive (40 miljoen) het misschien niet overduidelijk weergeven, was de SNES toch een gigantisch succesverhaal voor Nintendo. De 16-bit console verscheen laat op het oorlogstoneel, maar haalde uiteindelijk de bovenhand dankzij keer op keer geweldige games. Bijna elke gamer draagt door de fantastische games bibliotheek de Super Nintendo immers een warm hart toe.

Reageren

Aanmelden
Registreren

U ontvangt uw wachtwoord per e-mail