Retro Nintendo
|
Ryu's Shakunetsu Hadouken

Rode Hadouken in Street Fighter II is easter egg van programmeurs

Door op 28 October 2013

De ontwikkelaars van de originele Street Fighter II, de tweede titel in de gelijknamige serie en opvolger van arcade hit Street Fighter, stopten opzettelijk rode Hadoukens in de game als easter egg. Dat blijkt uit recente tweets van toenmalige lead designer Akira Nishitani.

Nishitani opende onlangs een Twitter profiel en begon onmiddellijk interessante weetjes over de ontwikkeling van Street Fighter II: The World Warrior te tweeten. Mugen Fighters Guild Forum pikte de tweets die details prijs geven over easter eggs en andere geheimen in de game op en vertaalde ze naar het Engels. Uit de vertalingen blijkt dat de rode Hadoukens in Street Fighter II volgens Nishitani met opzet werden toegevoegd als easter egg, ookal zouden ze later uitgroeien tot de Shakunetsu Hadouken.

Ook de absurd hoge damage op een duizelige Ryu is geen glitch, maar heeft een logische verklaring. “Nadat we experimenteerden met dubbel de normale damage op duizelige personages door een ‘flag’ toe te voegen aan alle ‘dizzied animation frames’, verwijderden we die weer, maar vergaten we dat bij Ryu.”

Een ander interessant gegeven dat Nishitani over de ontwikkeling van Street Fighter II kwijt wil, is wat er gebeurt als spelers twee tegenovergestelde acties op exact hetzelfde moment starten. Omdat het oneerlijk zou zijn om een speler voorrang te geven op zijn tegenstander, besloot de programmeur om de volgorde waarin de acties werden uitgevoerd volledig willekeurig te laten gebeuren. Daardoor zijn aanvallen die in het eerste frame van de animatie damage op de tegenstander doen in 50% van de gevallen niet te stoppen. Onder andere Blanka’s Bush Buster heeft dit voordeel.

Street Fighter II: The World Warrior van Capcom verscheen in februari 1991 op arcade kasten en was de eerste versie in een lange reeks Street Fighter II games. In 1992 bracht Capcom een fel aangepaste versie van Street Fighter II naar de Super Nintendo. De game maakte als eerste gebruik van een 16-Megabit SNES cartridge.

Reageren

Aanmelden
Registreren

U ontvangt uw wachtwoord per e-mail