Retro Nintendo
|
F-Zero

F-Zero

F-Zero plaatste de lat als eerste Super Nintendo racing game enorm hoog door zijn snelle, opwindende en uitdagende gameplay.

F-ZeroToen de Super Nintendo in juni 1992 verkrijgbaar werd op de Europese markt, wierp de console hoge ogen door zijn levendige graphics. Tussen de toen weinig beschikbare games viel onder andere F-Zero op door zijn snelle actie en 3D beelden. Door gebruik te maken van de nieuwe Mode 7 slaagde Nintendo erin een realistischere racing game te maken dan men tot dusver gewoon was, ookal vindt F-Zero plaats in de verre toekomst.

F-Zero speelt zich af in 2560, een periode waarin multimiljonairs op zoek zijn naar een nieuwe vorm van entertainment en er niets beters op vinden dan een futuristische vorm van het oude Formula One in het leven te roepen. In tegenstelling tot F1 zweven de toestellen in F-Zero een aantal centimeter boven de grond aan topsnelheden van 500 kilometer per uur. De ster van het gebeuren is Captain Falcon, een bounty hunter die met zijn Blue Falcon wagen veruit de populairste F-Zero racer is.

F-Zero
Naast Captain Falcon kunnen spelers uit nog drie andere racers kiezen die elk over een eigen wagen met unieke eigenschappen beschikken. Alle racers voelen verschillend aan, ookal zijn ze allemaal voorzien van een korte draaicirkel, remmen en een speed boost. Elk van de bolides beschikt verder over een energie meter die de opgelopen schade weergeeft. Wanneer de meter leegloopt, ontploft de wagen. Spelers kunnen dit verhinderen door zo weinig mogelijk tegen opponenten of obstakels te botsen, of door aan de startlijn eventjes langs de pits te rijden.

De drie kampioenschappen in F-Zero bestaan uit vijf unieke circuits elk en verschillen sterk van moeilijkheidsgraad. De Knight league biedt weing uitdaging voor doorwinterde racing game fanaten, maar in de met obstakels en snelle bochten bezaaide Queen en King leagues zullen zelfs getrainde gamers al snel in het stof bijten. F-Zero is moeilijk, soms zelfs een tikkeltje frustrerend, maar bijna altijd correct en de moeite waard. Soms lijkt het circuit inderdaad op een flipperkast doordat tragere racers tegen je aan botsen en zo tegen de kant rammen, maar dat is gelukkig eerder uitzondering dan regel.

Nintendo maakt in F-Zero uitstekend gebruik van Mode 7, een voor die tijd innovatieve manier om realistisch ogende pseudo 3D beelden op het scherm te toveren. Omdat de snelle actie van F-Zero de Super Nintendo op geen enkel moment op de knieƫn krijgt, is het een plezier om over de 3D baan te razen. Verbazingwekkend is het daarom niet dat de game het racing genre nieuw leven in blies. Bovendien past de opzwepende achtergrondmuziek perfect bij de snelle en opwindende races.

F-ZeroF-Zero

Als eerste SNES racing game was F-Zero meteen een schot in de roos voor Nintendo. Spelers kregen maar niet genoeg van de duizelingwekkende snelheid waarmee Captain Falcon over de baan raast. Daardoor kent het origineel nog steeds een grote groep fans en een hele hoop vervolgen, onder andere op de Game Boy Advance, de Nintendo 64 en de Game Cube. De laatsten zullen de eersten zijn, luidt de uitdrukking, maar dat is in het geval van F-Zero niet waar: de eerste racing game van de Super Nintendo is ook een van de beste!

Reageren

Aanmelden
Registreren

U ontvangt uw wachtwoord per e-mail