Retro Nintendo
|
Retro City Rampage

Retro Games Done Right panel bespreekt de charme van retro games

Door op 21 September 2013

Volgens een industrie panel tijdens PAX Prime 2013, bestaat de allure van retro-achtige games uit een mix van eenvoudige gameplay en opvallende visuele stijl.

Het “Retro Games Done Right” panel, bestaande uit Game Informer redacteur Tim Turi, Muteki Corp creative director Adam Rippon en Sean Velasco van Yacht Club Games, besprak de blijvende populariteit van retro games. De panelleden waren het eens met elkaar dat de 8-bit video game periode speciaal was omwille van z’n eenvoudigheid.

Volgens Velasco ligt de charme van retro games in het feit dat recente games te ingewikkeld zijn: “I’m really inspired by that era – it’s when gameplay was king. To me, that’s what retro is.”

Turi treedt hem daarin bij, stellende dat er zoveel gebeurt en aan de hand is in moderne games dat het vaak van de gameplay afleidt. Het maken van een retro game, daarentegen, biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om terug te keren naar de basiselementen van games, naar de gameplay.

Super Double Dragon

Niet enkel de gameplay maakt retro games speciaal natuurlijk, maar ook de unieke visuele stijl van die periode. Specifieke kleurencombinaties doen veel gamers automatisch terugdenken aan een bepaalde periode. Hoewel oudere Nintendo games vaak door de hardware gelimiteerd werden in hun kleurenpalet ligt daar voor velen net de charme van die games.

“The colors in [retro games] just explode with vibrancy in this weird way, that actually a lot of games today don’t”, aldus Rippon. Moderne games gebruiken inderdaad veel meer donkere, bruine kleuren dan hun voorgangers enkele jaren geleden.

There’s a fine line between doing retro correct and how people remember it.

Een derde aspect dat een game retro doet aanvoelen is de muziek natuurlijk. Hoewel het best mogelijk is dat gamers hun favoriete klassiekers niet meer spelen, kunnen ze zich de muziek gemakkelijk voor de geest halen. De soundtrack van veel klassieke Nintendo games leeft immers nog steeds voort, zelfs bij jongere gamers die nooit het genoegen hadden die klassiekers te spelen.

Nostalgie kan dus een belangrijke factor zijn voor video games, en dat geldt dubbel voor moderne games die gebruik willen maken van een retro stijl. De truuk ligt er, met andere woorden, in om de gamer het gevoel te geven dat hij terug twaalf jaar is.

Battlefield 3

Moderne retro games aan dezelfde standaarden houden als AAA games zoals Battlefield, Skyrim en Grand Theft Auto is bijgevolg een grove fout. Retro games beoordelen is een heel persoonlijke bezigheid, aangezien het succes ervan staat of valt bij het gevoel dat de speler krijgt bij het spelen ervan. Voor Turi is het daarom belangrijk dat games met een retrostijl het gevoel van de 8-bit en 16-bit periode oproepen.

Bovendien stoten moderne retro games daarom op heel andere technische limitaties dan de grote kaskrakers. De grens tussen retro games correct maken en ze maken zoals mensen zich herinneren is daarom eentje die voorzicht bewandeld moet worden, aldus Rippon.

Reageren

Aanmelden
Registreren

U ontvangt uw wachtwoord per e-mail