Retro Nintendo
|
Bizarre eindbazen: Burt the Bashful

Bizarre eindbazen: Burt the Bashful

Video games draaien sinds het begin van de jaren ’80 niet enkel meer om het scoren van zoveel mogelijk punten, maar voornamelijk om het verslaan van eindbazen. Om die eindbazen te eren introduceert Retro Nintendo deze week een rubriek waarin we een blik werpen op de meest bizarre en vreemde onder hen. De aftrap is voorbehouden aan Burt the Bashful, de eerste baas van het Super Nintendo spel Super Mario World 2: Yoshi’s Island.

Super Mario World 2: Yoshi's IslandIn de tweede Super Mario World gaat niet Mario achter Bowser aan, maar spelen de Yoshies een centrale rol. De rust van de vreedzame Yoshies wordt immers verstoord wanneer de slechte Kamek Baby Mario en Luigi probeert te kidnappen maar daarin faalt. Omdat Mario wordt gevonden door een van de Yoshies, beslissen de goedhartige tweevoeters de twee baby’s in veiligheid te brengen.

Nintendo wijkt met de verhaallijn in Yoshi’s Island dus sterk af van het klassieke Mario-recept. Dat neemt echter niet weg dat het verloop van de game de traditie trouw blijft: de game is verdeeld in zes unieke gebieden, terwijl elk gebied opnieuw uit acht verschillende levels bestaat. Elk van de zes gebieden wordt bewaakt door een kleine tussenbaas en een sterkere eindbaas. Burt the Bashful bewaakt het einde van level 1-4, Burt the Bashful’s Fort, en is dus de eerste baas van Yoshi’s Island.

Burt the Bashful’s Fort wordt bewoond door heel wat Boo Guys, een soort ondode Shy Guy, en Burts. Deze kleine, dikke mannetjes dragen een gestreepte blauw-witte broek en springen maar wat heen en weer. De Yoshies kunnen gelukkig gemakkelijk kortemetten maken met de Burts door ze met eieren te bekogelen. Wanneer Kamek in de gaten krijgt dat het fort verloren is, schiet hij een van de Burts te hulp door hem om te toveren tot Burt the Bashful, een gigantische en agresievere variant van de kleine Burts.

Burt the BashfulBurt

Gelukkig kan Yoshi ook Burt the Bashful uitgeschakelen door eieren naar diens hoofd te slingeren, al heeft hij er nu zes nodig in plaats van eentje. Opvallend genoeg lijkt het wel alsof Yoshi de grote Burt uitkleedt telkens hij er een ei tegenaan keilt: Burts broek zakt elke keer opnieuw tot ze helemaal op zijn enkels hangt. Hij kleurt dan rood van schaamte en verdwijnt in het niets.

Als dat op zich nog niet vreemd genoeg is, gingen de Duitsers en de Fransen nog een stapje verder. In die regioversies van Super Mario World 2: Yoshi’s Island heet Burt immers niet Burt, maar Xilebo. En laat Xilebo nu net eens het omgekeerde zijn van die andere ronde krachtpatser in een wit-blauw gesreepte broek: Obelix!

Nintendo mag wel vaker knotsgekke en bizarre stukken in zijn games verwerken, Yoshi’s Island steekt de andere games met Burt the Bashful naar de kroon. Meteen aan het begin van het spel krijgt Yoshi een grote, onschuldig rondspringende Burt – of moeten we Obelix zeggen? – voorgeschoteld die hij moet uitschakelen door zijn broek af te trekken. Immers, het is zoals de handleiding van de Game Boy-versie aangeeft: “You can’t fight when your pants are falling down!”

Reageren

Aanmelden
Registreren

U ontvangt uw wachtwoord per e-mail