Retro Nintendo
|
DuckTales

DuckTales

Wie keek er vroeger niet reikhalzend uit naar DuckTales op de televisie? De steenrijke Dagobert Duck en zijn neefjes wisten de harten van een hele generatie te veroveren met avonturen die zich over de hele wereld afspeelden. Eind 1990 verzilverde Disney, in samenwerking met Capcom, de populariteit van DuckTales door een Nintendo game met dezelfde naam uit te brengen. Tegenwoordig staat DuckTales op de NES bekend als een van de grootste 8-bit klassiekers allertijden, wat in 2013 onder andere leidde tot een Remastered versie.

Net zoals in de populaire tv-reeks gaat ome Dagobert in DuckTales op zoek naar een grote schat om zijn immens pakhuis aan te spekken. Geholpen door zijn drie opstandige neefjes Kwik, Kwek en Kwak reist hij daarom niet alleen de halve wereldbol af, maar waagt hij zich ook aan een trip naar de maan. Vreemd genoeg liggen de sieraden en diamanten zomaar voor het oprapen, al neemt Dagobert daar geen genoegen mee natuurlijk. In elk van de vijf non-lineaire gebieden in het spel ligt er immers een extra grote schat verborgen.

DuckTalesDuckTales

Hoewel Dagobert Duck slechts een eenvoudige eend is, weet hij zich best te verweren met zijn wandelstok. Die doet dienst als een soort golfclub om rotsblokken op nietsvermoedende vijanden te slaan, maar ook als springstok om bovenop vijanden te springen à la Mario. Verder wordt de rijke eend regelmatig geholpen door zijn vrienden. Mevrouw Baktaar, Turbo McKwek en de neefjes bieden immers allemaal een helpende hand. Daartegenover staat ook dat de slechte Zwarte Magica het de helden extra moeilijk maakt in haar honger naar Dagoberts geluksdubbeltje.

DuckTales

Non-lineaire gameplay

Zo eenvoudig als de opzet van DuckTales lijkt, zo uniek is de uitwerking ervan. Het avontuur start immers met Dagobert die vrij kan kiezen in welk deel van de wereld hij zijn zoektocht wil beginnen. Sommige van die gebieden vereisen echter een voorwerp uit een ander werelddeel, zodat Dagobert zich genoodzaakt ziet om regelmatig heen en weer te reizen. Zo bevindt de sleutel tot de “African Mines” zich bijvoorbeeld in Transylvanië. Dit kleine puzzelelement draagt sterk bij aan de diepgang van het verhaal en maakt dat DuckTales niet snel gaat vervelen.

DuckTalesElk van de vijf levels beschikt bovendien over een eigen, karakteristieke vormgeving die de wereld van DuckTales helemaal tot leven doet komen. Bovendien heeft de in-game locatie van een level ook invloed op de gameplay. Dagobert kan, bijvoorbeeld, niet gebruik maken van zijn stok om te springen in de Himalaya omdat hij dan in de sneeuw blijft vastzitten. Hoewel vijf levels bijzonder weinig lijkt, zelfs naar NES standaarden, maken de lengte en non-lineariteit van de levels DuckTales tot een relatief lang actie-avontuur. De vele verborgen ruimtes en rijkdommen geven het spel trouwens heel wat herspeelbaarheid voor spelers die Dagoberts doel van tien miljoen dollar wensen te bereiken.

Met DuckTales levert Capcom een werkelijk prachtige game af, mede dankzij de medewerking van het toenmalige Mega Man team. De perfecte combinatie van mooi afgewerkte en non-lineaire levels, een gevarieerde karrevracht aan vijanden en slechterikken, moeilijk te navigeren obstakels, enkele hulpvaardige vrienden, een gezonde dosis platformen, en aanstekelijke muziek maken DuckTales tot een meesterwerk waar iedereen van kan genieten. Het is immers niet zonder reden dat zovelen nostalgisch terugkijken naar één van de beste games in de NES bibliotheek.

Reageren

Aanmelden
Registreren